.: Vorträge

  • Materielle Affordanz. Handhabung und erinnerungskulturelle Verflechtungen in Künstlerbüchern des 20. Jahrhunderts, Vortragsreihe der Uni Bielefeld, 15. Juli 2021.
  • Re-enacting Western Travel and Viewership. Guillermo Gómez-Peña's Cross-cultural Collaborative Works; Travel and Collaboration. Entangled Artistic Practices Across the Americas, Karl-Franzens-Universität Graz, 17.–18.06.2021.
  • Figur- und Grund in bildhistoriographischen Quellen des 19. Jahrhunderts; Between Figure and Ground: Seeing in Premodernity, Basel, 4.-6. Juni 2021.
  • Response: On the Same Page? Paper, Design and Communication, c. 1600-1950, USC Huntington Early Modern Studies Institute, 8. Februar 2021. Link.
  • Affordances and Art. Gerhard Richter’s Artists’ Book Patterns (2011), USC Dornsife/Levan Institute for the Humanities, 7. Dezember 2020 (Respondent: Prof. Henry Jenkins).
  • Handling History. Memorial objects of the Holocaust in contemporary art and artists’ books, Lecture am USC Max Kade Institute, Los Angeles, Juli 2021.
  • How Format Matters. Handling and Scaling in Art History, USC Dornsife Art History Department, Los Angeles, 11. Dezember 2019.
  • Grounds of Succesful Paintings. A lexical visual analysis (19th century); Fonds et Visualité/Gründe und Visualität, Centre Marc Bloch, Berlin/Europa-Universität Viadrina, Frankfurt Oder, 13.-14. Juni 2019.
  • Scale in History. Eine Theoriediskussion zusammen mit Prof. Dr. Carsten Reinhardt, Zentrum für Theorien in der historischen Forschung, Bielefeld, 13. Juni 2018.
  • Hand-Formate: Zeitgenössische Miniaturbücher, Vortragsreihe an der Universität Bielefeld, 17. Mai 2018.
  • Ground Matters. The Impact of Industrially Pre-Primed Canvases on Painting Processes (19th Century); Working on It…Preparation in Art, Symposium, University of Southern California, Los Angeles, 26.-27. Oktober 2017.
  • Film and Miniature Dioramas in China. Cao Fei’s Postapocalyptic “La Town”; Seeing Through. The Materiality of Dioramas (1600-2010), International Conference, Universität Bern, 1.-2. Dezember 2016.
  • Painting as Art? Terminological and Material Debates on the Conceptions of Art in the 19th Century; The 34th Congress of CIHA, Beijing, China 2016: Terms; Session 1: Words and Concepts, 15.-16. September 2016.
  • The Inimitability is in the Material – Why Painting Still Matters in the late 19th Century; Getty Research Institute, Los Angeles, USA, 25. Januar 2016.
  • Mobilising spaces of perception in the late 19th century: The Kaiserpanorama; Machines à percevoir – Perception machines, Colloque bilingue et international, Genf, Schweiz, 29.-30. Mai 2015.
  • ’Das ist das Neueste aus Paris'. Zum Transfer maltechnischer Praktiken in die Berliner Hochschule der Bildenden Künste im ausgehenden 19. Jahrhundert; Formations artistiques transnationales, International Conference, Paris, Frankreich, 28.-29. September, 2015.
  • Rupturing backgrounds. Image production as resistance in Courbet’s The Painter’s Studio; ’You were not expected to do this’. On the dynamics of production, International Conference, Heinrich-Heine-Universität, Düsseldorf, 2.-4. April 2014.
  • Bildgrund als Maß und Figur. Zur Geschichte eines bildlichen Konstruktionsprinzips; Die Konstruktion der Bilder, International eikones Summer School, Basel, 26.-31. August 2012.
  • Aufbrüche des ‚Dahinter’ in der Bildenden Kunst um 1900; Wahrnehmungsräume- Räume der Wahrnehmung, Workshop an der Universität Tübingen, 19.-23. September 2011.
  • Hintergrund und Präsenz; „Um/Bruch - Mediengeschichte der Künste“, International Sommer School 2010, Universität Zürich, Schweiz, 13.-16. September 2010.
  • .: Organisierte Konferenzen und Workshops

  • Konzeption und Organisation des Symposiums: Handling matters. How Format and Scale Make Meaning in the Arts, University of Southern California/Los Angeles, 13. Mai 2021. Link zum Programm.
  • Konzeption und Organisation des Workshops: ‚Handlungsakte. Mediale Formen von Anleitungen in den Künsten’, Universität Bielefeld, 8.-9. November 2018.
  • Konzeption und Organisation des Workshops ‚Wie entstehen Raumkonzepte? 1600 und 1900 im Vergleich’, Universität Tübingen, 25. - 26. September 2014.