.: Vorträge
Materielle Affordanz. Handhabung und erinnerungskulturelle Verflechtungen in Künstlerbüchern des 20. Jahrhunderts, Vortragsreihe der Uni Bielefeld, 15. Juli 2021.
Re-enacting Western Travel and Viewership. Guillermo Gómez-Peña's Cross-cultural Collaborative Works; Travel and Collaboration. Entangled Artistic Practices Across the Americas, Karl-Franzens-Universität Graz, 17.–18.06.2021.
Figur- und Grund in bildhistoriographischen Quellen des 19. Jahrhunderts; Between Figure and Ground: Seeing in Premodernity, Basel, 4.-6. Juni 2021.
Response: On the Same Page? Paper, Design and Communication, c. 1600-1950, USC Huntington Early Modern Studies Institute, 8. Februar 2021. Link.
Affordances and Art. Gerhard Richter’s Artists’ Book Patterns (2011), USC Dornsife/Levan Institute for the Humanities, 7. Dezember 2020 (Respondent: Prof. Henry Jenkins).
Handling History. Memorial objects of the Holocaust in contemporary art and artists’ books, Lecture am USC Max Kade Institute, Los Angeles, Juli 2021.
How Format Matters. Handling and Scaling in Art History, USC Dornsife Art History Department, Los Angeles, 11. Dezember 2019.
Grounds of Succesful Paintings. A lexical visual analysis (19th century); Fonds et Visualité/Gründe und Visualität, Centre Marc Bloch, Berlin/Europa-Universität Viadrina, Frankfurt Oder, 13.-14. Juni 2019.
Scale in History. Eine Theoriediskussion zusammen mit Prof. Dr. Carsten Reinhardt, Zentrum für Theorien in der historischen Forschung, Bielefeld, 13. Juni 2018.
Hand-Formate: Zeitgenössische Miniaturbücher, Vortragsreihe an der Universität Bielefeld, 17. Mai 2018.
Ground Matters. The Impact of Industrially Pre-Primed Canvases on Painting Processes (19th Century); Working on It…Preparation in Art, Symposium, University of Southern California, Los Angeles, 26.-27. Oktober 2017.
Film and Miniature Dioramas in China. Cao Fei’s Postapocalyptic “La Town”; Seeing Through. The Materiality of Dioramas (1600-2010), International Conference, Universität Bern, 1.-2. Dezember 2016.
Painting as Art? Terminological and Material Debates on the Conceptions of Art in the 19th Century; The 34th Congress of CIHA, Beijing, China 2016: Terms; Session 1: Words and Concepts, 15.-16. September 2016.
The Inimitability is in the Material – Why Painting Still Matters in the late 19th Century; Getty Research Institute, Los Angeles, USA, 25. Januar 2016.
Mobilising spaces of perception in the late 19th century: The Kaiserpanorama; Machines à percevoir – Perception machines, Colloque bilingue et international, Genf, Schweiz, 29.-30. Mai 2015.
’Das ist das Neueste aus Paris'. Zum Transfer maltechnischer Praktiken in die Berliner Hochschule der Bildenden Künste im ausgehenden 19. Jahrhundert; Formations artistiques transnationales, International Conference, Paris, Frankreich, 28.-29. September, 2015.
Rupturing backgrounds. Image production as resistance in Courbet’s The Painter’s Studio; ’You were not expected to do this’. On the dynamics of production, International Conference, Heinrich-Heine-Universität, Düsseldorf, 2.-4. April 2014.
Bildgrund als Maß und Figur. Zur Geschichte eines bildlichen Konstruktionsprinzips; Die Konstruktion der Bilder, International eikones Summer School, Basel, 26.-31. August 2012.
Aufbrüche des ‚Dahinter’ in der Bildenden Kunst um 1900; Wahrnehmungsräume- Räume der Wahrnehmung, Workshop an der Universität Tübingen, 19.-23. September 2011.
Hintergrund und Präsenz; „Um/Bruch - Mediengeschichte der Künste“, International Sommer School 2010, Universität Zürich, Schweiz, 13.-16. September 2010.
.: Organisierte Konferenzen und Workshops
Konzeption und Organisation des Symposiums: Handling matters. How Format and Scale Make Meaning in the Arts, University of Southern California/Los Angeles, 13. Mai 2021. Link zum Programm.
Konzeption und Organisation des Workshops: ‚Handlungsakte. Mediale Formen von Anleitungen in den Künsten’, Universität Bielefeld, 8.-9. November 2018.
Konzeption und Organisation des Workshops ‚Wie entstehen Raumkonzepte? 1600 und 1900 im Vergleich’, Universität Tübingen, 25. - 26. September 2014.